Niezależnie od tego od jak dawna stosujesz przemoc, jak mocno jesteś uwikłany w tę sytuację, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na podjęcie próby wyjścia z pułapki. Możesz nauczyć się żyć bez przemocy i zmienić swoje życie i Twoich bliskich na lepsze!

Uważasz się za kochającego męża lub rodzica:

  • czujesz się przywiązany do rodziny, nie wyobrażasz sobie, że mógłbyś ją utracić, traktujesz ją jak swoją własność
  • czujesz się przez swoich bliskich niedoceniany, niezrozumiany
  • oczekujesz, że Twoi bliscy będą spełniać Twoje potrzeby w ściśle określony sposób
  • bardzo starannie dbasz o swój wizerunek poza domem, na zewnątrz, w pracy, wśród sąsiadów i znajomych
  • niejednokrotnie jesteś przekonany, że wiesz, co dla innych jest dobre
  • masz trudność z zaufaniem komukolwiek
  • masz potrzebę kontrolowania bliskich
  • często obawiasz się, że jesteś zdradzany
  • uważasz, że jeżeli ktoś nie wykonuje Twoich poleceń, to Cię nie szanuje
  • niejednokrotnie masz przypuszczenie, że inni są przeciwko Tobie
  • często czujesz się bezradny, przeżywasz często napięcia i lęki w różnych sytuacjach
  • Twoi bliscy – dzieci, partnerka – w reakcji na Twoje zachowanie płaczą
  • bardzo potrzebujesz, aby nikt nie miał wątpliwości, że Twoje zachowanie jest absolutnie „męskie”
  • nie wyobrażasz sobie, żeby Twoja partnerka wyszła sama z domu, podjęła pracę
  • tłumaczysz swoje zachowania słowami w stylu:
    • „od czasu do czasu trzeba przypomnieć, kto w domu rządzi”
    • „dzieci i ryby głosu nie mają”
    • „kobiecie nie można ufać, bo z natury jest zdradliwa”
    • „smarkacz ma się słuchać”
    • „ona powinna wiedzieć, co do niej należy”
    • „jak się nie dopilnuje, to nie wiadomo, co zrobi”
    • „smarkacz musi się trochę bać”
    • „to twoja wina”
    • „sama się o to prosiła”
    • „jak jest głupia, to ma za swoje”
  • pamiętasz, że w przeszłości, jako dziecko miałeś poczucie, że zasłużyłeś na bicie, bo słyszałeś słowa:
    • „tyle razy prosiłam cię, żebyś nie pyskował”
    • „gdybyś od razu zrobił to, o co cię prosiłem”
    • „mama by się nie zdenerwowała, gdybyś się więcej uczył”
  • często chciałeś nie czuć, bo czułeś się nieustająco bezradny i winny
  • marzyłeś o tym, aby posiadać taką siłę, która pozwoli Ci się zemścić na tym, kto Cię krzywdzi
  • aktualnie zdarza Ci się niszczyć rzeczy, demolować mieszkanie
  • szarpać, popychać, bić bliskich
  • wyśmiewać, krytykować, izolować, upokarzać, zawstydzać członków rodziny
  • szantażować, zabierać im rzeczy i pieniądze
  • zaciągać długi i kredyty

Jeśli powyższe stwierdzenia odnoszą się do Ciebie istnieje duże prawdopodobieństwo, że jesteś sprawcą przemocy i powinieneś poszukać pomocy.

Pełna odpowiedzialność za zachowania przemocowe spoczywa na osobie, która je stosuje
Nic nie usprawiedliwia przemocy

Prawdopodobnie żywisz przekonanie, że masz prawo tak postępować, a ponadto, że jest to jedyny sposób na osiągnięcie tego, co jest Ci potrzebne, więc musisz zachowywać się tak jak dotychczas.

NIE MUSISZ! Zgodnie z prawem NIE WOLNO Ci tego robić.

Niezależnie od tego od jak dawna stosujesz przemoc, jak mocno jesteś uwikłany w tę sytuację, pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na podjęcie próby wyjścia z pułapki. Często wymaga to kontaktu ze specjalistą, możesz nauczyć się:

  • wpływać na swoje myślenie
  • przeżywać różne emocje, które same w sobie nie są złe, ale możesz nauczyć się kontrolować sposób ich wyrażania nie raniący innych, nie zagrażający im
  • poszerzyć repertuar przeżywanych emocji, to nie muszą być przede wszystkim złość, bezradność, lęk
  • prosić, przyjmować pomoc i negocjować swoje prawa a nie wymuszać je

Możesz nauczyć się żyć bez przemocy i zmienić swoje życie i Twoich bliskich na lepsze!

 

Materiał pochodzi ze strony www.przemoc.wola.waw.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


3 × = trzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>